Itzapa MayaPedal Guatemala

2015-11-21 - 2015-12-05

En timme med buss uppåt bergen från Antigua och man ankommer San Andrés Itzapa, ett samhälle med 18 000 invånare vackert placerat mellan, och delvis på, bergssluttningarna.

San Andrés Itzapa, som ligger på 1858 meter över havet, har anor långt tillbaka i tiden, sedan före spanjorernas ankomst till centralamerika. Vädret är behagligt, 'siempre primavera', som någon här sade, dvs vår året runt. Detta sagt med reservation för de, oftast kraftiga, regn som förekommer här under hösten till och med november.

Befolkningen här är till i stort sett hundra procent Maya och om man av någon outgrundlig anledning skulle vilja se ett annat ansikte får man titta sig själv i spegeln.

Kvinnornas traditionella maya-kläder dominerar gatubilden men har stark konkurrens av hattprydda ryttare till häst eller mulåsna. Den motordrivna trafiken är begränsad och får snällt samsas med fotgängarna och ryttarna.

Samhället har en lugn och stillsam puls, som når sin kulmen efter mörkrets inbrott på kvällen, då människorna kommer ut för att handla färskt bröd i de kvällsöppna bagerierna eller andra förnödenheter i de små tiendorna, tortilla-bagerierna inte att förglömma.

Itzapa är inget lyxställe. Husen är påvra och lågt byggda och innergårdarna med odlingar, höns och kreatur är ofta inramade och dolda bakom enkla väggar av korrugerad plåt. Samhällsservice såsom sophämtning och gatuunderhåll verkar helt saknas och tillgången till rinnande vatten är begränsad till mindre än halva dygnet.

Huvudnäringen är jordbruk och djurhållning i mindre skala men här finns också några mindre verkstäder inrymda i mycket enkla lokaler.

En av dessa verkstäder är MayaPedal, vars verksamhet sedan länge är välkänd inte bara i Guatemala utan också i andra delar av tredje världen.

MayaPedal tillverkar och säljer pedaldrivna nyttomaskiner till samhällen eller enskilda familjer, som antingen saknar elektricitet eller som saknar pengar att betala strömmen med.

Man använder delar från skrotade cyklar, såsom pedalparti, bakhjul, kugghjul, sadlar, styren, framgafflar med mera. Dessa monteras på enkla stativ, konstruerade för det speciella ändamålet och i slutänden blir det hela till pedaldrivna maskiner, som driver vattenpumpar, juicemixers, småkvarnar för säd, majs, kaffe etc.

Ett bidrag till världens energihushållning från Maya-folket i Guatemala!

MayPedal, som startades i Itzapa för 15 år sedan har nu fått flera efterföljare i Guatemala men är fortfarande den verkstad med det största sortimentet av olika bicimacinas, som maskinerna kallas.

Verksamhetens grund är icke vinstdrivande samt oberoende av stat och regering. Tillverkningen sker i projektform tillsammans med beställarna och man har nu en årsvolym på nästan 150 maskiner.

Idag utgörs den fasta kärnan på MayaPedal av Pedro (på bilden till höger vid en snart färdig bicimolino, dvs pedaldriven kvarn) och Mario (bilden längre ner), för ett tag framöver förstärkt(?) med en avdankad ingenjör från Sverige.

Runt omkring San Andrés Itzapa ligger flera mindre byar, aldeas. De ligger vackert belägna, ofta högre upp i bergen.

Byn Chicasanga ligger idylliskt insprängd mellan bergen på cirka 2000 meters höjd och på två timmars promenadavstånd från Itzapa. Vägen dit inramas vackert av naturlig meterhög, blommande grönska.

Byn har cirka 1000 invånare och här odlas bland annat sallad, bönor och brocolli.

Men mest odlas här jordgubbar, året runt, på 2000 meters höjd över havet! Jordgubbarna exporteras vidare härifrån till grannländerna i centralamerika.

2015-12-02
Arbetet på MayaPedal fortskrider. I går levererades en färdig Bicipollo till en familj i Chimaltenango, på taket på MayaPedals gamla Toyota.

Idag fortsätter serieproduktionen av 11 Bicimolinos, som är utlovade till nästa vecka.

Arbetsveckorna är långa, 10 timmar per dag sex dagar i veckan. Utrustning och material lämnar mycket kvar att önska men här gäller att använda det som finns för att slutföra tillverkningen.

På så sätt blir MayaPedals verksamhet också ett exempel på intensiv återvinning, i detta fall av skrotade cykeldelar ner till minsta skruv och mutter.